Recording Academy

FYC - For Your Consideration

Category: Classical Instrumental Solo

INNER SOUND

Stefan Grasse

guitarist-composer

Order No. Xolo1057

EAN 4250095886638

(Xolo/Galileo Music)

 

Release on Dec. 1, 2023

Total playing time: 44:35

 

Genre:

Neo Classic, Ambient, Minimal Music

Recording Academy, Category:

Classical Instrumental Solo

Cover Download

 

Listen / Buy:

https://www.galileomusic.de/sml/28292

Prelistening/order on Bandcamp

 

Tracks:

Gentle waves, reflecting the sun (5:42)

Frühlingsrauschen (4:56)

Mysterious Dance (5:28)

Echoes upon a Ground (5:29)

Glass Games (6:48)

Lontano e oltre i monti (5:15)

Inner Sound (10:46)


Album Notes

The album builds on Stefan Grasse's earlier successes 'Ripples' and 'Guitar Phases' and expands the warm, natural sound of his instrument with echoes and other effects.

In addition to atmospheric, shimmering and colorful solo pieces, Grasse layers several guitar voices into pulsating soundscapes in more complex compositions. He becomes a musical storyteller, describes the moods of nature or revives impressions of crossing the Alps in 'Lontano e oltre i monti'. In 'Glass Games' Grasse pays homage to Phillip Glass, a pioneer of minimal music. In the composition 'Inner Sound' he not only refers to a contemplative inner sound idea, but also to the fjord of the same name near the Island of Skye in Scotland, where he lived for one year. The metamorphosis, the transition from sea to land, symbolizes the changes in sound that Stefan Grasse produces on his instruments and compositions.

 

“With 'Inner Sound' I wanted to open a new chapter and picking tools and stories that touched and fascinated me so much. 'Inner Sound' is a story of transition, of the metamorphosis that life wrests from me, but also the longing to find a point of calmness in the fragile reality of life. It is an attempt to confront life, nature and transience and combines past, present and future to create my new sound.”

Stefan Grasse

 

Das Album baut auf Stefan Grasse’s früheren Erfolgen von ‘Ripples’ und ‘Guitar Phases’ auf und verbindet den warmen, natürlichen Klang seines Instrumentes mit Echos und weiteren Effekten.

Neben atmosphärischen, flirrend farbigen Solostücken schichtet Grasse in komplexeren Kompositionen mehrere Gitarrenstimmen zu pulsierenden Klanglandschaften auf. Dabei wird er zum musikalischen Geschichtenerzähler, schildert Stimmungen der Natur oder lässt Eindrücke einer Alpendurchquerung in „Lontano e oltre i monti“ aufleben. In „Glass Games“ verneigt sich Grasse vor Phillip Glass, einem Pionier der Minimal Music. Bei der Komposition „Inner Sound“ bezieht er sich nicht nur auf eine kontemplative innere Klangvorstellung, sondern auch auf den gleichnamigen Fjord bei der Insel Skye in Schottland, wo er ein Jahr lang lebte. Die Metamorphose, der Übergang vom Meer zum Land versinnbildlicht die Veränderungen des Klanges, die Stefan Grasse an seinen Instrumenten und Kompositionen vornimmt.

 

„Mit ‚Inner Sound‘ wollte ich ein neues Kapitel aufschlagen und Geschichten auswählen, die mich so sehr berührten und faszinierten. „Inner Sound“ ist eine Geschichte des Übergangs, der Metamorphose, die das Leben einem abringt, aber auch die Sehnsucht, in der fragilen Lebensrealität einen Ruhepunkt zu finden. Es ist der Versuch, mich dem Leben, der Natur und der Vergänglichkeit zu stellen und vereint Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft zu meinem neuen Sound.“

Stefan Grasse

Album Credits

Composed and produced by Stefan Grasse

Performed and recorded by Stefan Grasse

Mixed and mastered by Gerhard Grell

Cover by Olaf Unverzart

Portrait by Philippe Gerlach

Design by Wolfgang Gillitzer

Listen

Track Notes

Inner Sound

For me, Inner Sound is first and foremost sound that you feel deep in your soul and that reaches the outside world, other people, through an instrument and sound effects. In another sense, Inner Sound describes the perpetual dynamics of the ocean currents, generated by the tides. Land is released from the water and taken away again. Like a constant transition from land to sea and sea to land, a never-ending metamorphosis. Inner Sound refers not only to a contemplative inner sound, but also to the fjord of the same name near the Isle of Skye in Scotland. There is the 'Outer Sound', which turns completely towards the open sea, and the 'Inner Sound', which finally merges with the land.

 

Gentle Waves, reflecting the Sun

This music is a homage to a small lake in the Mecklenburg Lake District. The reeds on the shore sway in the wind, the rippling waves reflect the sunlight.

 

Frühlingsrauschen (The Sound of Spring)

After winter, the forest finally awakens. Sunbeams and wind, the whispering of the first leaves and birdsong grow into a murmur: Spring.

 

Mysterious Dance

In the middle of the city, life dies out during a lockdown. Everything is dark and deserted, the lanterns sway lonely in the wind. A dance in the streets, now it would be possible.

 

Echoes upon a Ground

Ground is the name given to a recurring chord sequence that was improvised and varied during the Renaissance and Baroque periods. Inspired by Henry Purcell (1659 - 1695), echoes are heard here as a distant echo of that time.


Glass Games

This composition is a tribute to Phillip Glass, a pioneer of minimal music.

 

Lontano e oltre i monti

The piece depicts impressions of an Alpine crossing (Far away and over the mountains) that I undertook as a teenager. After snow and ice, arduous paths in the heights, I happily reached Italy.

 

With Inner Sound, I wanted to open a new chapter and tell stories that touched and fascinated me. Inner Sound is a story of transition, of the metamorphosis that life brings. At the same time, it is also a longing to find a point of calm in the fragile reality of life. It is an attempt to face up to life, nature and transience. Past, present and future come together to form my new inner sound.

Stefan Grasse

 

Inner Sound

Inner Sound ist für mich zuerst der innere Klang. Der Klang, den man tief in der Seele spürt, und der durch ein Instrument und Klangeffekte in die Aussenwelt, zu anderen Menschen, gelangt. In einer weiteren Bedeutung beschreibt Inner Sound die immerwährende Dynamik der Meeresströmungen, erzeugt durch die Gezeiten. Land wird vom Wasser freigegeben und wieder genommen. Wie ein steter Übergang von Land zu Meer und Meer zu Land, eine nie abgeschlossene Metamorphose. So bezieht sich Inner Sound nicht nur auf einen kontemplativen inneren Klang, sondern auch auf den gleichnamigen Fjord bei der Insel Skye in Schottland. Dort gibt es den ‘Outer Sound’, der sich ganz dem offenen Meer zuwendet, und den ‘Inner Sound’, der schließlich zum Land übergeht.

 

Gentle Waves, reflecting the Sun

Diese Musik ist eine Hommage an einen kleinen See in der Mecklenburgischen Seenplatte. Das Schilf am Ufer wiegt sich im Wind, die sich kräuselnden Wellen spiegeln das Sonnenlicht.        

 

Frühlingsrauschen

Nach dem Winter, endlich, erwacht der Wald. Sonnenstrahlen und Wind, das Wispern der ersten Blätter und Vogelgesang wachsen zu einem Rauschen: Frühling.

 

Mysterious Dance

Mitten in der Großstadt erstirbt das Leben während eines Lockdowns. Alles ist dunkel und menschenleer, einsam wippen die Laternen im Wind. Ein Tanz auf den Straßen, jetzt wäre er möglich.

 

Echoes upon a Ground

Ground nennt man eine wiederkehrende Akkordfolge, über die in der Renaissance und im Barockzeitalter improvisiert und variiert wurde. Inspiriert von Henry Purcell (1659 - 1695) erklingen hier Echos als ferner Widerhall jener Zeit.

 

Glass Games

Diese Komposition ist eine Verneigung vor Phillip Glass, einem Pionier der Minimal Music.

 

Lontano e oltre i monti

Das Stück schildert Eindrücke einer Alpendurchquerung (Weit weg und über die Berge), die ich als Teenager unternahm. Nach Schnee und Eis, beschwerlichen Wegen in den Höhen erreichte ich glücklich Italien.

 

Mit Inner Sound wollte ich ein neues Kapitel aufschlagen und Geschichten erzählen, die mich sehr berührten und faszinierten. Inner Sound ist eine Geschichte des Übergangs, der Metamorphose, die das Leben einem abringt. Zugleich ist es aber auch die Sehnsucht, in der fragilen Lebensrealität einen Ruhepunkt zu finden. Es ist der Versuch, mich dem Leben, der Natur und der Vergänglichkeit zu stellen. Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft vereinen sich zu meinem neuen Inner Sound.

Stefan Grasse

About the artist

Photo © Philippe Gerlach
Photo © Philippe Gerlach

With more than 3,000 concerts guitarist, composer and director Stefan Grasse has built up an excellent national and international reputation in recent years.

 

Stefan Grasse studied jazz and classical guitar with Peter O’Mara (Munich Jazz School), Kurt Hiesl (Nuernberg Conservatory), Phillip Thorne (Royal Scottish Academy of Music and Drama, Glasgow) and Pepe Romero (International Summer Academy, Salzburg).

 

He has been awarded Bavarian Radio scholarships, the Royal Scottish Academy’s „Guitar Challenge Prize 1991“, the „Scottish Society of Composers’ Award 1991“, the City of Nuernberg Cultural Award 1996, the Cultural Award 2004 of the Kulturforum Franken and the Cultural Award 2018 of the District of Middle Franconia, Germany.

 

Stefan Grasse has worked and played with numerous artists, including Viviane de Farias, Claude Chalhoub, Ian Melrose, Yvonne Zehner, Hajo Hofmann, Alastair Savage, Eddie McGuire, John Maxwell Geddes, Adriana Hölszky, Vivienne Olive, Lizzy Aumeier, Radek Szarek, Roman Bunka, Martin Müller, Tess Remy-Schumacher, Corinna Schreiter, Bettina Ostermeier, Duo NIHZ, Sebastian Weber, Conny Sommer, Christian Diener und Pedro Tagliani.

 

Till 2023 Stefan Grasse has given more than 3,000 concerts in Europe, Australia, Argentina, China, Turkey and the USA.

 

Festival performances in:

Burghausen, Dresden, Frankfurt/Main, Nürnberg, Schleswig-Holstein, Passau, München, Augsburg, Düsseldorf (Germany)

Bath, Newcastle, London, Edinburgh, Glasgow (UK)

Caroso, Bracciano, Umbria, Ancona (Italy)

Santa Fé (Argentina), James-Cook-University (Australia), Klagenfurt (Austria), Shenzhen (China), Festival uprostred Evropy (Czech Republic), Gyöngyös Gitárfesztivál (Hungary), Skopje Summer (North Macedonia),  Wroclaw (Poland), Antalya (Turkey).

 

Since 1993, Stefan Grasse has released 21 albums under his own name. In addition to his work as a concert guitarist and composer, Stefan Grasse is the artistic director of various concert series.

Album Reviews

,A soft spot for delicate guitar sounds and minimal music‘

Ohrenschmauch, 2024-01

 

,Metamorphosis of sounds... close your eyes, let go...‘

Good Times Magazin Nr. 106, 2/2024

 

"Auf… 'Inner Sound' zeigt er viel Gefühl für Harmonie, statt beeindruckender Fingerübungen bleibt er ganz bei der Sache, umspielt die Melodie, lässt die Frage offen, ob komplett vom Blatt oder grossteils improvisiert. Gitarre pur."

Ohrenschmauch, 2024-01

 

"Wer ein Faible für zarten Gitarrenklang und Minimal Music hat, ist hier gut aufgehoben."

Concerto 1/2024

 

"Atmosphäre erzeugen, Stimmungen erschaffen, das steht für den Gitarristen … im Vordergrund. Dabei genügen ihm oftmals die ganz einfachen Mittel, reicht der natürliche Klang seiner akustischen Gitarre mit sanften Echo-Effekten vollkommen aus, um wie beim gut zehnminütigen Titeltrack INNER SOUND den Übergang vom Land ins Meer als Metamorphose von Klängen zu versinnbildlichen. Fazit: Augen schließen, fallen lassen…"

Good Times Magazin Nr. 106, 2/2024

 

"Der höchst schaffensfrohe Gitarrist und Komponist Stefan Grasse legt ein neues Album vor, auf dem er stimmungsvolle Klanglandschaften malt – sowohl solo als auch mit sich selbst im per Overdubs zusammengefügten Gitarren-Ensemble.

Das eröffnende, passend betitelte 'Gentle Waves, reflecting the Sun' stimmt ein auf das durchaus abwechslungsreiche Programm: Gelungene Solostücke wie das füllige Arpeggio-Stück 'Frühlingsrauschen' oder der 'Mysterious Dance' treffen auf elektronisch angereicherte Multigitarren-Kompositionen wie das eindrucksvolle Titelstück oder 'Echoes upon a Ground', die Note für Note und Schicht für Schicht ein stimmiges Gesamtprogramm ergeben. Auch ohne Hintergrundinformationen folgt der Hörer dem Komponisten und Interpreten gerne auf seinem Innenweg – nicht nur einmal, sondern auch gerne öfter."

Harald Wittig, Akustik Gitarre 2-24